Förlorat fodervärdsavtal

Jag inser att jag har tappat bort mitt fodervärdsavtal i samband med flytt. Avtalet skrevs i okt 2015 och ägaren har det andra exemplaret. Vid förfrågan att skicka mig en kopia har det ej besvarats. Jag har uppfyllt min del av avtalet, alltid meddelat ägaren om löp, men tiken är inte parad då ägaren har fällts med djurförbud 2016. Hur ska tiken övergå i min ägo när hon fyller 5 år i april 2017? Är osäker på om ägaren kommer att skriva på överlåtelsepapper.

Kommentarer

  • Hej Linda

    Av avtalstexten på fodervärdsavtalet framgår det att äganderätten övergår på fodervärden i samband med att avtalsvillkoren är uppfyllda (två kullar eller ålder). I ert fall övergår därför tiken på dig i samband med att tiken fyller fem år (på födelsedagen). Man skriver inga överlåtelsehandlingar då utan äganderätten framgår av fodervärdsavtalet. Du behöver således inte göra någonting, tiken blir automatiskt din när den fyller fem.
    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.