Föreningsteknik - när två ledamöter vill byta plats med varandra

Hej!
Två frågor: På årsmötet lämnade valberedningen fram förslaget att Adam ska vara ordinarie ledamot och Bertil suppleant. Men valberedningen hade missuppfattat och Adam vill bara vara suppleant och Bertil vill absolut vara ordinarie ledamot. Kan styrelsen nu, tex vid det konstituerande mötet, rätta till det här eller är det så att årsmötet fattade beslutet och då är det detta som gäller?

Sedan är jag nyfiken på om det har någon praktisk betydelse? Alla i styrelsen, oavsett roll, är väl lika ansvariga?

Kommentarer

  • Hej,

    Styrelsen kan inte själv ändra på ett beslut som är fattat av årsmötet, för att de två ska kunna byta roll med varandra krävs alltså ett extra årsmöte.

    Rollerna skiljer sig så till vida att man bara ansvarar för de beslut man själv deltagit i, en suppleant deltar med andra ord inte i beslut med mindre än att någon av de ordinarie ledamöterna är frånvarande eller inte deltar i beslutet av annan orsak.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.