föreningens dokument

Ordf. i rasklubben har meddelat att undertecknad inte får ta del av årsmöteshandlingar tidigare än på årsmötet. På fråga om jag istället kan få ta del av klubbens styrelseprotokoll hänvisas jag att ställa ev. frågor till revisorerna. Svaret från dem är "Vad har du för frågor?"
Har klubbens funktionärer rätt att neka en betalande medlem att ta del av klubbens protokoll?
Vänligen
Christer Hult

Kommentarer

  • Hej,

    Inom SKK-organisationen finns en princip om att protokoll ska hållas tillgängliga för medlemmar. Principen finns uttryckt i typstadgarnas § 11 och innebär att klubbens medlemmar åtminstone ska ha möjlighet att, i klubbstuga eller på annan plats som styrelsen bestämmer, läsa protokollen.

    Föreningskommittén har fattat vissa beslut angående formerna för tillgängliggörande av protokoll som du kan läsa mer om i SKKs Föreningspaket
  • Hej!
    Nu har ordförande och revisorerna överlagt en månad och meddelar följande:

    "Re:  protokoll verksamhetsåret 20169 March 2017  12:27  4 KB

    HejVill du ha alla protokoll från 2016? Vi kommer att skicka dom mot postförskott, 50 kr/stBäst är om du kontaktar vår sekreterare.
    Med vänlig hälsning

    Undertecknads fråga är: Kan jag återkräva medlemsavgiften för 2016 och 2017?
  • Hej,

    Föreningskommittén har tidigare beslutat att styrelsen kan ta ut en avgift för utskick av protokoll som papperskopior. Avgiften ska motsvara klubbens kostnader för utskick av protokollet, exempelvis utskrift och porto, och får inte överstiga 50 kronor per protokoll. Med andra ord är klubbens svar inom ramen för praxis inom SKK-organisationen.

    Medlem som önskar lämna föreningen har inte rätt att återfå inbetald medlemsavgift.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.