Kan jag använda min äldre hane i avel?

Hej!

Vi har en shitzu hund som är 9 år gammal men har fortfarande energi som om han vore en valp. Han är inte kastrerad då vi alltid velat att han ska bli en pappa men åren har nu gått väldigt snabbt. Är han för gammal för att para sig nu? Eller kan han fortfarande bli pappa?

Kommentarer

  • Hej,
    det finns ingen övre åldersgräns för hanar att gå i avel. Fertiliteten kan ju dock minska med åldern.
    Är han inte utställd officiellt så behövs ett testikelintyg för att hans avkommor ska kunna bli registrerade i Svenska kennelklubben.

    Lycka Till!
  • Hej!

    Va härligt att höra!! Hur får jag testikel intyg? Hos veterinären?

    Med vänlig hälsning,
    Kimberly och Rani
  • Hej,
    ja ni går till veterinären och får en bekräftelse att han har två testiklar ner. Det intyget skickar ni sen in till SKK.
    Vänliga hälsningar

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.