Hundar utan fodervärdsavtal

Får man som i det här fallet låta fem kapplöpning hundar bo o tävla hos person utan att fodervärdsavtal skrivs.
Ägarna har kennel.
Och dom placerar ut dom utan fodervärdsavtal.
När jag fråga

Kommentarer

  • Hej Katarina

    Ska man som uppfödare överlåta en hund har man en skyldighet att använda något av SKKs tre avtal, köpeavtalen eller fodervärdsavtalet. Om du lämnar ut en hund på fodervärdsavtal avser det en äganderättsövergång vid avtalstidens slut.

    Det du beskriver ovan verkar inte avse avel och det är inte överlåtaren som utnyttjar någon tävlingsrätt. Min tolkning blir därför att det inte ska tecknas något fodervärdsavtal för ovanstående hundar, däremot vore det klok att teckna låneavtal där man klargör långivarens och låntagarens rättigheter och skyldigheter.
    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.