Fodervärd eller ägare?

Hejsan!

Jag har en liten fråga som jag hade vilja ha hjälp med.

Jag har kollat på en hund som ägaren söker fodervärd till! Men dom vill ändå ha 10,000kr för hunden? Men då undrar jag, är ja verkligen fodervärd då? Eller köper jag hunden direkt? Alltså då är det väl jag som blir ägare?

Mvh//Jocke

Kommentarer

  • Hej Jocke!
    Om du betalar 10 000 förmodar jag att det rör sig om ett köpeavtal med bibehållen avelsrätt. Det innebär att man betalar halva hunden direkt och att man avbetalar den andra halvan mot att säljaren innehar avelsrättigheterna på hunden. Du blir då ägare till hunden men du har inte avelsrättigheterna till densamma. Det innebär att ni måste kunna samarbeta och att ni måste hålla kontakten några år, såväl som att du måste lämna ifrån dig hunden för avel (parning eller parning/valpning). Du kan läsa mer om denna avtalsform i vår broschyr som heter Avtal. Den finns att beställa mot en avgift eller att ladda ner gratis på skk.se.
    Lycka till!
    Agneta Juridiska
  • Hej.
    Jag har länge funderat på att återigen bli matte till en hund och fick tipset av en vän om att bli fodervärd. Jag har haft både hundar och katter i hela mitt liv.
    Sedan några år tillbaka bor jag på landet på gränsen mellan Småland och Halland. Jag är 53 år gammal och arbetar hemifrån som redovisningskonsult via nätet så en valp skulle alltså inte bli lämnad ensam hemma.
    Nu undrar jag hur man går tillväga för att ansöka/visa mitt intresse för att bli fodervärd.
    Med vänliga hälsningar,
    Cecilia Richter

  • Hej!
    Tack för din fråga.
    Det finns ingenstans man kan anmäla sitt intresse för att bli fodervärd.
    Du får kontakta någon uppfödare inom den ras du är intresserad av och se om den har planerat att sätta ut någon på foder.

    Lycka till med din kommande valp!
    Vänligen

    Anna Medlemsservice
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.