Kostnader för en fodervärd

Funderar på att skaffa en foderhund.
Ägaren menar på att jag ska stå för samtliga kostnader (försäkring, veterinär, vardagliga kost) stämmer detta?
Har sett att ägaren skall stå för kostnader kring avel, parning och valpning, vad innefattar detta?

Kommentarer

  • Hej!

    Det stämmer att all vård och alla kostnader för hunden bekostas av fodervärden (blivande ägaren). Ett fodervärdsavtal kan likställas vid ett avbetalningsköp, ingen kontant ersättning erläggs utan avbetalningen sker genom att överlåtaren får använda hunden i avel.

    Överlåtaren bekostar allt som har med parning och valpning (avel) att göra, såväl som de hälsoundersökningar som krävs för avel, all annan vård bekostas av fodervärden. Det betyder att veterinärvård som krävs till följd av parning/avel bekostas av överlåtaren, all annan veterinärvård bekostas av fodervärden och ingår i normal skötsel och sådana kostnader som alla hundägare har.

    Hoppas att jag därmed har besvarat din fråga, annars är du välkommen åter!
    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.