Kan fodervärden ha valpkullen hemma hos sig?

Hejsan!
Kan en fodervärd ha valpkullen hemma hos sig om vi anser det vara bäst för tiken? Ägaren kommer ha all kontakt med valpköpare o dyl. Håller det juridiskt?
MVH
Petra

Kommentarer

  • Hej Petra!

    Om det tydligt framgår vid försäljningen av valparna vem som faktiskt är uppfödare av kullen kan en uppfödare/överlåtare ta hjälp av en fodervärd och låta denne ta hand om tiken och valpkullen. Fodervärden ska i sådant fall inte ha någonting med försäljningen att göra utan endast fungera som en så kallad "kennelhjälpreda", som hjälper till med kullen under en viss period.

    Att hjälpa till med skötseln av en valpkull och agera "kennelhjälpreda" är inte att se som bulvanskap, förutsatt att uppfödaren är den som registerar kullen samt hanterar annonsering, försäljning samt all kontakt med valpköparna. Det är viktigt att köparna blir upplysta om vem som har skött om kullen (fodervärden) och vem som är säljare/ansvarig uppfödare (överlåtaren). Det ska tydligt framgå vem valpköparna ska vända sig till vid eventuella framtida problem, frågor eller funderingar, det vill säga uppfödaren/överlåtaren.

    Det är även viktigt att skriftligen komma överens om vilken ersättning som ska utgå i utbyte mot att fodervärden tar hand om tiken och kullen under denna tid. Ersättningen ska vara skälig, men det är upp till parterna själva att komma överens om hur stor ersättningen ska vara. Tyvärr erbjuder SKK inget avtal som kan användas för detta ändamål, utan parterna får istället skriva ett eget avtal och där reglera vilka villkor som ska gälla för detta.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.