Är jag som fodervärd skyldig att röntga huden?

Hej! Vi är fodervärdar till en tik som fyller 4 i april. Ägarna har under hela tiden inte visat intresse. Vi har hela tiden informerat om löp och dom har sagt att dom ska röntga henne och hitta lämplig hanhund. Nu går hon snart in i löp igen och nu tycker ägarna att vi ska ta kull på henne och betala röntgen plus att dom vill ha 14000kr från oss för det dom köpte henne för. Hon hade demodex som valp och vi själva är inte intresserade att avla vidare på henne pga detta. Enligt vad jag förstår så har vi ingen skyldighet att para eller röntga henne eller? Det kan ju inte vara vårt fel att ägaren inte tagit sig tid eller engagerat sig i tidigare löp?

Tacksam för svar

Kommentarer

  • Hej Emma

    Nej ni har inga sådana skyldigheter. Det framgår klart och tydligt av avtalet att det är överlåtaren som ska ombesörja allt som har med parning och valpning att göra, inklusive eventuella hälsoundersökningar. Att de valt att inte utnyttja sin rättighet får stå för dem. Ni fortsätter att meddela löp fram tills dess att tiken fyller fem, när hon fyllt fem övergår hon i er ägo. Vill överlåtarna ta en valpkull före dess får de ombesörja röntgen, parning och valpning.

    Agneta Juridiska
  • Vad händer om dom på något sätt skulle börja bråka om detta då? Det känns som att dom endast är intresserade att få igen sina pengar

  • Hej igen

    Inget särskilt torde kunna hända. Ni har tiken och ni har en skyldighet att lämna ut henne för röntgen, parning och valpning. Ni har ingen skyldighet att erlägga köpeskilling och när hon fyller fem övergår hon i er ägo enligt avtalet, utan att ni behöver göra något mer. OM överlåtarna röntgar och tar en kull övergår hon i er ägo i och med att minst en valp överlever i fem veckor.

    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.