Fodertiks rätt

Hej
Jag undrar om det inte finns någon som helst rätt för en fodervärd att behålla en valp i kullen då man ser att tiken är väldigt känsolmässigt engagerade i sina valpar. Jag tror att denna tik inte kommer må mentalt bra om hon förlorar alla valparna efter 8 veckor. Finns det någon rätt som denna fodervärd har ? Rättspraxis ?
Vänligen Ann-Christin

Kommentarer

  • Hej Ann-Christin!

    Det föreligger ingen juridisk rätt för en fodervärd att behålla en valp ur kullen. Avelsrätten tillfaller ju som du säkert känner till överlåtaren. Att du anser att det skulle vara skadligt för tiken att bli av med sina valpar vid 8 veckors ålder, för att denna är känslomässigt engagerad i dessa föranleder ingen annan bedömning. Att hämta valpar vid 8 veckors ålder är i enlighet med såväl gällande djurskyddslagstiftning som SKK:s regelverk.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.