Flyttande av valpar ned tik innan 8 veckors ålder

Hej,
Vi är fodervärd och uppfödare som har en tänkte på att "dela" valpkullens uppväxt, , då tiken känner sig tryggare i sin hem miljö (har ändå en bra mentaltitet för avel), så funderade vi på att låta tiken valpa i sitt hem (hos fodervärden) och när valparna är ca 6 veckor få flytta hem till mig (uppfödare) självklart tillsammans med mamma tik, då jag känner att det är lättare att ta emot valpspekulanter hemma hos mig än hos fodervärden etc. Naturligtvis reglerar vi via skriftligt avtal ersättning till fodervärden under den tiden denna haft hand om kullen. Är detta ok?

Kommentarer

  • Hej Therese!
    Det är okej att låta en fodervärdshund valpa hos fodervärden. Som du skriver är tiken generellt sett oftast tryggare i sin hemmiljö. Eftersom valparna i detta fall större delen av valptiden har befunnit sig hos fodervärden har du en informationsskyldighet avseende detta till dina valpköpare. De ska upplysas om att tik och valpar bott de första sex veckorna hos fodervärden men att de sedermera bott hos dig i två veckor och att du är uppfödare och ansvarig gentemot köparna. Givetvis ska även fodervärden få ersättning för den tid denne lägger på skötsel av tik och valpar under dessa veckor, bra att ni reglerar allt detta skriftligt, såväl som att allt ansvar ligger på dig, även fast tik och valpar är hos fodervärden, dvs om något händer och någon valp dör kan fodervärden inte klandras. Lycka till!
    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.