Finsk lapp hund och allergi

Hej
Vi skall skaffa oss en finsk lapp hund , min äldsta son är allergisk mot katt, kan det vara möjligt att han reagerar på hunden eller just den rasen har mindre allergisk påverkan
Mvh
Leila

Kommentarer

  • Hej,

    Det finns ingen hund som är helt allergifri, allergiker reagerar på olika saker som kan orsaka reaktioner.
    Bland dessa är dom vanligaste salvi och kvalster och detta har alla hundar mer eller mindre av.

    Det går tyvärr inte att svara på om er son kommer att reagera på just denna valp ni är intresserad av. Ett tips kan vara att höra av er till uppfödaren och se om ni får komma på besök.

    Vid allergi är det bra att bada hunden ofta för att ta bort kvalster och hålla hunden så pass fri från allergener som möjligt. En finsk lapphund har mycket päls och oftast tät päls vilket kan göra att badning en gång i veckan kan vara väldigt mycket.

    Rekommenderar er att besöka denna denna websida med mycket bra forskning inom allergi hos hund & katt. https://www.allergenius.se/

    Lycka till

    Med vänliga hälsningar,

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.