Färgkombinationer alaskan malamute

Hej, jag undrar vilka färgkombinationer man kan registrera alaskan malamute valpar som i Sverige.
I Usa kan man ju registrera alla olika färgkombinationerna: grå/vit, silver/vit, svart/vit, seal/vit (borde väl kunna reggas som säl och vit i sverige?), agouti/vit (borde väl kunna reggas som viltfärgad och vit här i sve ?), ljus sobel/vit, mörk sobel/vit, blå/vit, röd/vit, brun/vit, vit, cream/vit (kräm och vit).

Vet att brun/vit, Svart/vit, röd/vit, grå/vit, sobel/vit och vit går att regga, men resten? Skulle det gå att regga valp som viltfärgad/vit (agouti/vit) ex?

Tacksam för svar

Mvh Therese

Kommentarer

  • Hej Therese,

    Viltfärgad och vit går att registrera men inte agouti/vit.

    Bifogar ett utdrag från rasstandarden ang. färg.

    Alaskan malamute är mantlad och därför är uppbruten färg på
    kroppen eller ojämna fläckar ej önskvärt. Enda solida färg som är
    tillåten är helvit.
    De vanligaste färgerna på kroppen är ljust grått, som via mellanliggande
    nyanser sträcker sig till svart; sobel och från sobel till
    röd. Färgskiftningar tillåts i underullen, i de vita teckningarna
    och i övergången mellan mantelfärgen och den vita färgen. Vit
    färg är alltid dominerande undertill på kroppen, på delar av
    benen, tassarna och i teckningarna på huvudet. En vit bläs i pannan
    och/eller halsring eller fläck i nacken är tilltalande och acceptabelt.

    https://www.skk.se/globalassets/dokument/rasstandarder/standard-alaskan-malamute-fci243.pdf

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.