Får jag registrera valpkull om tiken har inte varit på utställning ?

Hej,
Jag har jätte problem nu, jag har 2 engelsk cocker spaniel hundar- tik och han hund.
Han är registrerad i SKK och gick på utställningar-sista betyg excellent.Hade godkänd ögonlyssning och hjärtat undersökning(skickat till SKK).
Tiken hade aldrig varit på utställning-hon tappade lång päls under magen efter första löpning och under den andra(jag har precis planerad utställning efter andra löpning )hon blev med valpar trots jag hade separerad de men de är duktiga och det räckte en gång som de träffade! Ticken har export stamtavla -jag tänkte att registrera henne i SKK innan första utställning. Hon är jätte fin ,hennes mamma kommer från England. Om jag registrerar tiken i SKK har jag rätt att registrera valparna som cocker spaniel valpar ?Kan de få stamtavla eller bevis att de är cocker spaniel ras ? De är 6 veckor gamla nu och jag vill att de ska visas som cocker spaniel valpar annars folk brukar säga att alla valpar inte registrerade i SKK är blandras valpar...
Har tiken hans att bli avel tik när jag ska ställa henne och hon får bra kritik?
Jag vet att detta lotter lite konstigt men jag ber om svar.
Mvh
Sofia

Kommentarer

  • Din tik behöver inte vara utställd för att du ska kunna registrera dina valpar, däremot måste hon vara registrerad i SKK och uppfylla registeringsreglerna för cockerspaniel.
    Vilket innebär att hon måste vara höftledsröntgad, vilket även hanhunden måste vara.

  • Först tack för svaret.
    Jag vill göra allt som möjligt och om jag skickar tikens export tavla till er idag och göra röntgen på båda två hundar,hur länge det tar i SKK att registrera resultat-jag menar att godkänna föräldrar.
    Får valparna stamtavla då?
    Mvh
    Sofia

  • Hej Sofia,

    Nu stänger vi för lite julledigt och öppnar åter den 2 januari. Börja med att skicka in tikens export pedigree så att du får ett svensk registeringsnummer så att du kan beställa tid för röntgen. När hundarna är röntgade och avlästa går det fort normalt registrerar vi och skickar med vändande post.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.