Ersättning vid hundattack

Hej,

Vår hund har idag blivit attackerad och biten av en annan hund (vår hund var kopplad, den attackerande hunden var det inte) på en allmänplats där koppeltvång råder.

Just nu ligger vår hund nedsövd på djursjukhus och detta är förenat med diverse kostnader.

Jag undrar hur man går tillväga för att få motparten i form av den attackerande hundens ägare att betala för dessa kostnader. Ägaren skyller på lek etc och jag tror därmed inte att han självmant kommer att gå med på att betala.

Kommentarer

  • Hej Peter!
    Tråkigt att höra att din hund blivit skadad. Du får börja med att tala med hundägaren och framföra att denne har en skyldighet att betala för de skador dennes hund orsakar, oavsett om skadan sker på hund, människa eller sak (lag om tillsyn över hund och katt).
    Om hundägaren nekar får du gå vidare och stämma vederbörande vid den tingsrätt där personen bor.
    Lycka till!
    Agneta Juridiska
  • Tack för svar!

    Lyckligtvis så har motparten insett att detta var på hennes ansvar.

    Som jag förstått det så får motparten stå för min självrisk. Men är det verkligen meningen att övriga kostnader ska gå på min hunds försäkring, och såldes belasta denna premie, trots att det är uppenbart att det är motparten som varit ”skyldig”?
  • Hej igen Peter!
    Har du ytterligare frågor och funderingar får jag be dig kontakta SKKs juridiska rådgivning för medlemmar.
    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.