Ensam hund

Hej
Vad gör man om en granne har en hund som är ensam minst 6 timmar varje dag? Hunden verkar vara utomhus i inhägnad men ylar nästan oavbrutet. Blir helt vansinnigt överlycklig när de äntligen kommer hem. En ganska stor hund, gråhund?

Kommentarer

  • Hej Pia och tack för din fråga!

    Enligt lag får man inte lämna hunden utan tillsyn för länge. En tränad vuxen hund brukar klara av att vara ensam totalt 5 timmar per dag. Det framgår av frågan att hunden är ensam minst 6 timmar per dag. Den som märker att ett djur far illa, bör anmäla detta till Länsstyrelsen.

    Om man är osäker på ifall det finns tillräckliga skäl för att göra en anmälan, så kan man ringa till Länsstyrelsen och be att få prata med en djurskyddshandläggare vilken kan avgöra om en anmälan skulle vara befogad eller inte.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.