Hur gör jag för att importera/exportera valp till/från USA?

Hej

Om jag ska importera en gråhundsvalp tik från USA vad bör jag tänka på/vad måste jag ha för att kunna registrera in hunden i SKK?

En till fundering:
Om jag ska skicka en gråhundsvalp till USA behöver jag göra något hos SKK mer än att registrera valpen, eller sköts allt övriga där sen borta i USA?

Mvh
Conny

Kommentarer

  • Hej Conny,
    du behöver:
    - stamtavla från Amerikanska kennelklubben (AKC)
    - Ägarbevis från AKC

    För att exportera hund till USA behövs en exportstamtavla.
    -skicka in stamtavlan
    -namn och adress på nya ägaren
    -chipnummer
    kostar 150 kr + postens avgift och skickas mot postförskott.

    Vänliga hälsningar
  • Hej! Jag köpte en fransk bulldog i USA och den är redan registrerat på AKC. Vi
    Vill utnyttja klubben i Sverige. Vad är det som gäller nu? Tack.
  • Hej Lilly,
    du skickar in:
    - stamtavla från Amerikanska kennelklubben (AKC)
    - Ägarbevis från AKC
    - blanketten Registreringsansökan importerad hund
    - samt du måste vara medlem inom SKK:s organisation
    Stamtavlan skickas sen tillbaka mot postförskott.

    Vänliga hälsningar
  • Vad gäller för en mindre sällskapshund från Denver/USA på besök sommaren 2019 då hussen är svensk medborgare?
  • Hej Sven,

    Om hunden är på besök så behöver den inte registreras i SKK.

    Ska den tävla så behöver ni skicka in kopia på stamtavlan till oss så att vi kan lägga in hunden i systemet för att kunna genomföra en anmälan till tävlingen.

    Med vänliga hälsningar,

  • Hej!
    Vad behövs för att exportera en valp till USA?
    Tidigare svar ni skrivit:
    För att exportera hund till USA behövs en exportstamtavla.
    -skicka in stamtavlan
    -namn och adress på nya ägaren
    -chipnummer
    kostar 150 kr + postens avgift och skickas mot postförskott.

    Jag funderar om det är det enda, eller om jag måste kolla med något annat ställe. Gällande vaccinationer osv.

    mvh
    Veronica

  • Hej Veronica,
    vi kan bara svara på vad som gäller för att kunna registrera valpen.
    När det gäller införsel hänvisar vi till Jordbruksverket och är det utförsel får man ta reda på vad som gäller för respektive land.

    Vänliga hälsningar
  • Hej,
    Vi flyttade från Kroatien med våra hundar till Sverige, hundar har pedigree från Croatian Kennel klub och från UK kennel klub, vad jag måste göra för att registrera dem hos Svenska kennelklubben. Vi har en dalmatian och en golden retriever och vi vill gå med dem till hundutställning.Ursäkta om min svenska inte är helt rätt,vi har bara några månadee i Sverige.
    Mvh
    Sasha

  • Tack för din fråga!

    En kollega till mig kommer att svara dig så snart som möjligt.

    Ha en bra dag!
    Vänligen
    Anna Medlemsservice

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.