Kan jag stå som hundägare fast jag inte är myndig ännu?

Hej!
Jag undrar om det är möjligt att vara under 18år och stå som ägare när man köper en valp?

Kommentarer

  • Hej Nea

    Det föreligger inga hinder att stå som ägare i SKKs register även om du är under 18 år. Du får även ingå rättshandlingar om du har fyllt 16 år och använder pengar du själv har tjänat in.

    Om dina föräldrar samtycker till köp kan du också stå som köpare/ägare på det köpeavtal som tecknas med säljaren. Som säljare kan jag dock tvingas häva köpet och återta varan om köparen är under 18 och föräldrarna inte samtycker så säljaren kan kräva att få teckna avtal med en myndig person, i ditt fall dina föräldrar.

    Det finns dock inga juridiska hinder mot att du står som köpare, bara dina föräldrar samtycker.
    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.