Dubbelparning på tik såld med bibehållen avelsrätt

Hejsan!!

Jag undrar om det är okej att göra en dubbelparning på en tik som man har sålt med bibehållen avelsrätt. Då det enligt kontraktet det bara är en kull man får ta men med dubbelparning registreras det som två olika kullar. Tänkte om det skulle bli något problem?

// Denice

Kommentarer

  • Hej Denice,

    Tack för din fråga!

    Svar ja, det är tillåtet för dig som säljare/uppfödare att göra en dubbelparning på en tik som du har sålt med bibehållen avelsrätt. Trots att kullen kommer att registreras som två kullar på grund av tekniska svårigheter för systemet att hantera en kull med två olika fäder som en kull så är det ju bara en kull. Här kan du läsa mer om dubbelparning!

    Önskar dig en trevlig helg!

    Med vänliga hälsningar,

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.