Dolt fel - döv hund - REDUCERAT PRIS?

Hej!
Jag skriver till er med anledning av att vår hund, nu nio månader gammal, är bilateralt döv. Felet är konstaterat via AniCura (Albano). Detta har uppdagats redan innan fyra månaders ålder och även påtalats för uppfödaren. Uppfödaren har erbjudit sig att häva köpet och återta hunden, något vi har avböjt. Min fråga gäller huruvida det finns  praxis för ett reducerat pris och en återbetalning av del av köpeskillingen?

Kommentarer

  • Hej Andreas

    En helt döv hund anses vara behäftad med ett väsentligt dolt fel vilket grundar reklamationsrätt och hävning av köpet vilket innebär att såväl vara (hund) som köpeskilling går åter. Om köparen däremot vill behålla den felaktiga varan är praxis att säljaren återbetalar 50 % av varans värde/inköpspris, köpet är därmed reklamerat och inga ytterligare krav kan ställas på uppfödaren eftersom varan anses ha gått åter, men köparen valde att behålla den.
    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.