Vad gäller om uppfödaren inte har en dolda fel-försäkring?

Hej!
Jag ska köpa en valp där uppfödaren inte har någon Doldafelförsäkring på sina valpar pga att försäkringarna inte blev registrerade när hon skulle teckna dem via nätet och hennes försäkringsbolag säger sig inte kunna rätta till felet i efterhand då valparna är för gamla nu.Hur påverkar det mig som köpare om det skulle visa sig vara något dolt fel på valpen som vid försäljning är över 5 månader har säljaren ändå något ansvar för dolda fel.

Kommentarer

  • Hej Kerstin,

    En uppfödare/säljare har ett ansvar i tre år från leveransdagen för dolda fel, det vill säga för fel som finns redan vid leveransdagen men visar sig först senare och som också påverkar hundens funktion eller hälsa som sällskapshund.

    Uppfödaren/säljaren är ersättningsskyldig för dolda fel, oavsett om denne har en dolda fel-försäkring eller inte. Om det inte finns någon dolda fel-försäkring är säljaren skyldig att betala ur egen ficka om någon av valparna visar sig vara behäftad med ett dolt fel.

    Med vänliga hälsningar,

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.