Dolda fel på omplaceringshund

Vad har uppfödare som säljer en inköpt hund för ansvar när det gäller dolda fel ?

Kommentarer

  • Hej Kikki!

    Enligt konsumentköplagen har en uppfödare/säljare ett ansvar i tre år från leveransdagen för dolda fel. Detta gäller oavsett om man som uppfödare säljer en valp eller en vuxen hund till en konsument. Enligt Svenska Kennelklubbens köpeavtal säljs en hund huvudsakligen för sällskapsändamål. Det innebär att endast sådana åkommor som fanns redan vid leveransdagen men visade sig först senare (dolda fel) och som påverkar hundens hälsa eller funktion som sällskapshund, utgör sådana fel som säljaren ansvarar för.

  • Hej
    jag har tagit emot en äldre hund som var i behov av ett hem.
    Den verkar o behov av en uppkoppling utav veteinär. Tidigare ägare vägrar ordna mig ett vetrinärintyg så jag funderar på att återlämna henne. Vi bor en bra bit ifrån varandra och undrar vems plikt det är att lämna hunden?
  • Hej Marie,

    Det framgår av förutsättningarna i din fråga att du har tagit emot en äldre hund och nu funderar på att återlämna hunden till dess tidigare ägare. Det finns inga skyldigheter för den tidigare ägaren att ta tillbaka hunden, förutsatt att du inte i samband med överlåtelsen har givits ångerrätt, vilket i sådant fall bör framgå uttryckligen av överlåtelsehandlingen.

    Om ni är överens om att hunden ska återlämnas är det upp till er som avtalsparter att komma överens om villkoren för återlämnandet och således också vem som ska lämna/hämta hunden och var. Det är inte oskäligt att du återlämnar hunden till dess tidigare ägare/"överlåtaren" hos denne om du ämnar att utnyttja ev. ångerrätt. Jämför "öppet köp" i butik. Notera att "öppet köp" liksom rätt till återköp är frivilligt att erbjuda, vilket betyder att säljaren sätter sina egna villkor för detta.

    Med vänliga hälsningar,

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.