Dolda fel försäkring

Hej, jag ska snart hämta hem vår valp och funderar lite på en sak som ett försäkringsbolag uttryckte. Hen undrade om jag skaffat en dolda fel försäkring till valpen. Min fråga nu är ska jag som köpare ha det? Är det inte uppfödarens skyldighet att ersätta ev dolda fel och det ligger hos uppfödaren med dolda fel försäkring?

Kommentarer

  • Hej M,

    Uppfödaren har ett ansvar i tre (3) år från leveransdagen för dolda fel, det vill säga fel som förelåg redan vid leverans men visade sig först senare och som också påverkar hundens funktion och/eller hälsa som sällskapshund.

    Uppfödaren/säljaren är ersättningsskyldig för dolda fel, oavsett om denne har en dolda fel-försäkring eller inte. Om det inte finns någon dolda fel-försäkring är uppfödaren skyldig att betala ur egen ficka.

    Med vänliga hälsningar,

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.