Kan ett DNA prov påvisa allergi anlag?

Kan ett DNA prov visa om en tik med konstaterad allergi kommer att föra anlag vidare till avkomman?

Kommentarer

  • Hej Christina!

    Vi känner i dagsläget inte till några sådana DNA-tester som med säkerhet kan påvisa specifika allergier hos hundar. Är det något särskilt test som du har hört talas om eller läst om så får du gärna skicka ett mail till avelskonsulent@skk.se så kan vi hjälpa till att kika lite närmre på just det testet!

    Vänliga hälsningar
  • Skulle vilja DNA testa min Finska Lapphund för PRA. Hennes pappa är testad fri men mamman är inte testad. Veterinären sa att jag skulle skriva ut blanketter från SKK men hittar inget som jag tror stämmer. Hur går jag till väga?
    MVH Solveig Dalin
  • Hej Solveig! Information om DNA-test för prcd-PRA hittar du här och längst ner på sidan finns den remiss du ska skriva ut och ta med till veterinären.

    Vänliga hälsningar

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.