DjurID eller Jordbruksverket?

Vad är det för skillnad på DjurID.se och Jordbruksverkets register?

Svenska Kennelklubben

Kommentarer

  • Det finns två stora hundägarregister i Sverige och det ena lagstadgade registret är Jordbruksverkets Hundregister och det andra är vårt, DjurID.se – Svenska Kennelklubbens ägarregister.

    Jag rekommenderar att finnas med i båda registren för att göra det mer säkert att den som hittar en bortsprungen hund har större möjligheter att söka reda på ägaren.

    Jordbruksverkets Hundregister
    Startade från början för att komma åt ägare av farliga hundar
    Idag används det mest för att hitta ägare till bortsprungna hundar
    Registret är tillgängligt för polis
    Det är lag på att chipmärka en hund och ägarregistrera i Jordbruksverkets hundregister.

    DjurID.se – Svenska Kennelklubbens ägarregister (både för hund och katt)
    Frivilligt att finnas med
    Gratis för ägare som har hund med SKKs stamtavla (uppfödaren har betalt avgiften)
    Satsar hårt på marknadsföring för att även de utan hund (som hittar en bortsprungen hund) ska känna till att det finns ett hundägarregister
    Alla chipmärkta hundar finns med i Europetnet – en europeisk databas som gör att det blir enkelt att finna ägaren till hunden om den springer bort utomlands.
    Registret är öppet med personlig service dygnet runt, en trygghet när hunden springer bort
    Registret är tillgängligt för polis

    Länkar:

    Svenska Kennelklubben
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.