Cocker/retriver blandras

Hej!
Jag är intresserad av information kring blandrasen retriver /cocker.
Vi är intresserade av att skaffa en sådan hund.
Jag hittar ingen direkt information på nätet kring lynne, storlek och pris.
Är det en frisk ras?
Vi ska titta på en liten valp i helgen.
Han är tre månader. Vi är lite fundersamma då uppfödaren inte verlsr veta ungefärlig storlek och han har redan passerat två familjer.
Anledningen till att jag frågar om pris är för att dom begärt 13000 kr. Vilket vi tycker är mycket.
Jag har en vän som är uppfödare på jaktcocker och vännen anser att priset ligger lite högt för en blandras.

Kan ni rådge lite?
Vi är hundvana och vår förra hund, en jack russel terrier gick bort förra året, 15 år gammal.

Jag ser fram emot att höra från er!
Hälsningar
//Lina

Kommentarer

  • Hej Lina!

    Tyvärr finns det inte så mycket vi kan hjälpa med i denna fråga. I och med att det är en blandras kan resultatet av parningen bli väldigt splittrat. En renrasig hunds temperament, utseende och övriga egenskaper är lättare att förutsäga än en blandras. Hos en del blandrasvalpar är väldigt många olika hundar inblandade vilket kan göra det svårt att förutsäga hur hunden blir t. ex storleksmässigt och temperamentsmässigt. I detta fall skulle jag säga att denna specifika blandras är väldigt otydlig. Retriever i sig är ingen ras, utan vi har flera retrieverrasen inom grupp 8 som du kan se mer om här. Även om våra retrieverraser har gemensamt att de är apportörer, så skiljer dom sig fortfarande åt.

    Hos de renrasiga hundarna finns i många fall hälsoprogram för att få bukt med ärftliga sjukdomar. De flesta blandrasers föräldrar är inte undersökta med avseende på eventuell höftledsdysplasi, armbågsledsartros med mera. Om man således parar två olika hundraser med varandra, där bägge raser är benägna att utveckla samma ärftliga sjukdom, är risken i vissa fall större att man får en defekt valp än om man hade köpt en renrasig valp där föräldrarna är undersökta och utan anmärkning.

    Det finns inget som säger att inte en blandrashund kan bli en lika trevlig och frisk kamrat som en renrasig hund. Uppfödningen av blandrashundar är dock inte kontrollerad av SKK eller någon myndighet, varför det många gånger kräver mer kunskap av valpköparen att köpa en blandras eller oregistrerad hund.

    Svaret ovan kommer delvis från detta inlägg.

    Vänliga hälsningar

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.