CACIB för Dansk Svensk Gårdshund?

Hej.
Har läst mig till att pröveperioden hos FCI startade 2008. Eftersom den är på 10 år, betyder det att DSG kan få CACIB från och med 2018?

Tack

Kommentarer

  • Hej Isabelle,

    Dansk Svensk Gårdshund är av FCI klassificerad som en ras som är "Recognized on a provisional basis" vilket bland annat betyder att rasen inte kan tävla om CACIB.

    Det finns ingen automatik i att en ras som varit "Recognized on a provisional basis" i 10 år blir fullt ut erkänd och därmed får tävla om CACIB. Det är FCIs generalförsamling som beslutar om olika rasers klassificering inom FCI och utifrån den information som jag har finns det för närvarande inget förslag om att ändra klassificeringen av Dansk Svensk Gårdshund.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.