Byta kennelnamn

hej, Om man har ett registrerat kennelnamn kan man då byta?

Kommentarer

  • Hej Lisa!

    Tack för din fråga.

    Det framgår av kennelnamnsreglerna att namnbyte bara får göras en gång och att det endast kan göras om inte kull redan finns registrerad på befintligt kennelnamn.

    Ett namnbyte är också förenat med en avgift.
    Agneta Juridiska
  • Så om jag har en kull på nuvarande namn så får man inte byta?
    Vad kan man då göra?
    Mvh Therese
  • Hej igen Therese!

    Det du kan göra är att få någon att ta över ditt kennelnamn, därefter står det dig fritt att ansöka om ett nytt namn. En överlåtelse är förenad med en avgift, såväl som ansökan om nytt kennelnamn.
    Agneta Juridiska
  • Hej! Man kan alltså inte registrera/ansöka om ett nytt kennelnamn om ingen annan tar över det tidigare? Det tidigare kennelnamnet kan inte avslutas på något sätt?
  • Hej Linda,

    Man kan inte byta eller makulera kennelnamnet om det finns kull registrerad på kennelnamnet.
    Har man inte registrerat någon kull på kennelnamnet kan man ansöka om namnbyte.

  • Okej, och man kan heller inte starta ett nytt namn heller, när det redan finns ett på mig så att säga?
  • Hej Linda,

    Nej, det nuvarande kennelnamnet måste i så fall överlåtas på någon annan först, eftersom man inte kan stå som ägare på mer än ett kennelnamn i taget.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.