Bruksklass?

Helt ny inom området. Om jag ställer ut en omeriterad brukshund, kan jag då ändå bli BIR och gå vidare till BIG osv trots att hon inte kan starta i bruksklass och få cert?
Vad exakt innebär bruksklass - är det en egen klass utanför själva kvalitetsbedömningen? Dvs kan en bruksmeriterad hund bli bäst där men inte i hela rasen? Anmäler man sig till denna separat?

Kommentarer

  • Hej,

    Ja, din hund kan bli BIR utan bruksmerit. När det gäller att ev ta emot cert så beror det på vilken ras du har.
    Bruksklassen är en klass likvärdig de övriga, det man måste kontrollera är att hunden har de meriter som krävs för att få anmälas till denna klass.
  • Hej,
    Hur är det med schäfer, måste jag ha mina bruksmeriter för att kunna ta ett cert på en sbk utställning?
    Tack på förhand.
    Mvh Erika
  • Hej,

    För att kunna ta emot cert med en Schäfer så krävs det att man uppfyller kraven på provmeriter.
  • Räcker det med ett Godkänt i appellspår eller måste man vara uppflyttad till lägre klass spår? För att få ställa ut i bruksklass?
  • Hej, vilken ras har du?
  • schäfertik på 5,5 år . Godkänd appellspår
    Tack för svar 😀
  • Hej, för att ställa din hund i bruksklass;
    Godkänd lägre klass vid SBKs bruksprov eller BSL 2 eller IPO 1 eller IPO-R med betyget B (tillfredställande) i klass A eller IPO-FH med betyget B (tillfredställande) eller godkänd som draghund DRH II.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.