Kan jag registrera min bordercollie trots att tiken inte har ett godkänt vallhundsprov?

Hejsan det är så att jag har en renrasig bordercollie valp vars mamma inte hade stamtavla då hennes mor inte hade avlagt något vallprov.
Till min fråga, kan jag registrera min tik som renrasig om jag avlägger vallprov med henne?

Kommentarer

  • Hej Selma,

    Tyvärr kan du inte registrera din hund i SKK, då det är föräldrarna till din hund som måste ha uppfyllt registreringskraven för att sedan kunna registrera valpkull efter sig.

    Med vänliga hälsningar
    Malin

  • Men samma Border Collie kan registreras som "Blandras"?
  • Hej Weronica,
    Det man kan göra är att registrera hunden med en tävlingslicens.
    Jag bifogar en länk till vår hemsida där ni kan läsa mer om just tävlingslicens.

    https://www.skk.se/sv/prov-tavling/tips-rad/tavlingslicens/​​​

  • Hej om man har en renrasig Bc tik men inga har gjort vallhunsprovet av föräldrarna men om jag gör ett godkänt vallhunsprov med tiken och parar henne med en renrasig bc som gjort godkänt vallningsprov kan jag då regga valparna i skk?
  • Hej Inger,
    Om du har en BC som är registerad i SKK och har ett godkänt vallhundsprov på henne. Och parar henne med en registrerad hane som också har ett godkänt vallhundsprov kan vi registrera en valpkullen.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.