Blev biten av grannens hund..vad göra?

Hej SKK! Jag har en fråga om hur jag bör agera. Idag så gick jag en promenad och helt oprovocerat (när jag mötte min granne) så slet sig grannens hund (en labrador) och kastade sig mot mig och bet mig i höften..jackan gick sönder men tack och lov hade jag flera lager kläder så tänderna penetrerade inte igenom huden utan det blev "bara" ett större blåmärke med tandavtryck över skinkan...ont gjorde det i alla fall. Min granne bad tusen gånger om ursäkt och jag blev fly förbannad. Det bor massor av barn i vårt område och nu blir jag orolig över att ha en sådan hund i närheten. Detta var helt oprovocerat det var vi både överens om. Vad gör jag nu? Bör det polisanmälas? Är det skäl nog för att avliva hunden eller kan jag åtminstone kräva att min granne tar hunden till en veterinär för någon form av utredning....om jag inte gör något och hunden nästa gång biter ett barn illa kommer jag aldrig att förlåta mig själv.. tacksam för svar!
Med vänlig hälsning,Erik HagmanSundsvall

Kommentarer

  • Hej Erik,
    så får inte en hund uppföra sig, att helt oprovocerat bita är inte ok.
    Det du kan göra är att polisanmäla händelsen. Det krävs ofta att det har inkommit fler anmälningar eller att hunden har skadat någon allvarligt för att Polisen ska kunna agera. Polisen kan i vissa fall omhänderta hunden och genomför då ofta en mentaltest.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.