Hur kommer det sig att man kan registrera hundar med "blå" päls?

Hej,
Jag undrar varför det nu går att registrera hundar med "blå" päls och med vilken motivering skk nu godkänner detta?

Kommentarer

  • Hej Jonas,

    Antar att du menar färgen blå vilket är en färg som SKK länge har registrerat som färg för vissa raser.
    Vilken ras är det du syftar på?

  • Hej,
    Jag tänker på Fransk Bulldog i första hand. Varför är blå färg ok i vissa raser och är i dom godkända raserna avel tillåtet och i så fall igen, varför?
    Med vänlig hälsning,

  • Hej igen,

    Alla raser har en rassstandard som rasenshemland ansvarar för, en rasstandard innehåller b la vilka färger rasen får registreras med. När det gäller fransk bulldog kan du registrera färgen blå men den registrears då med X= ej standardenlig färg.

  • Är den blå färgen hos fransk bulldog kopplad till några sjukdomar? Jag hittar inte någon studie om det?
  • Hej Rudolf,
    jag rekommenderar att du kontaktar Avelsrådet i Fransk Bulldogg klubb med din fråga.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.