Bitande hund

Jag blev biten av en hund när jag passerade utanför en gård. I lagen hittar jag ansvaret för om hund biter annan hund men vad gäller om hund biter människa?
PS jag blev inte skadad, endast öm...
//Sandra

Kommentarer

  • Hej Sandra!

    Tack för din fråga.

    En hundägare är strikt ansvarig för de skador ens hund orsakar, oavsett om dessa skador sker på djur, saker eller människor. Om dina kläder gick sönder, eller om du behövde uppsöka sjukvårdsinrättning har hundägaren en skyldighet att ersätta dig för dina kostnader. Om du inte haft kostnader till följd av skadan är hundägaren inte ersättningsskyldig, även om en ursäkt kunde sitta fint.

    Hoppas att du härmed fått svar på dina funderingar, annars är du varmt välkommen åter!
    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.