Varför är vissa raser inte godkända i Sverige?

Varför är Biewer terrier inte godkända som ras  i sverige? Är den godkänd i något land?

Kommentarer

  • Hej Ullacarin,

    From den 31 maj 2012 beslutade samarbetsorganisationen för de nordiska kennelklubbarna, NKU att skärpa kraven för att börja registrera raser som inte är erkända av den internationella kennelfederationen FCI .

    De nya reglerna innebär att raser som inte är erkända av FCI och inte redan finns inom NKU-länderna först ska godkännas av NKU för att kunna registreras. Den kennelklubb vars medlem vill registrera den första individen av rasen ska presentera rasens historia och standard för övriga länder. Därefter fattas ett majoritetsbeslut om rasen ska godkännas för registrering eller ej.

    Kan tyvärr inte svara med säkerhet om rasen är erkänd i något annat land, möjligen Tyskland.

    Vänliga hälsningar

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.