Vem har rätt att använda hunden som är köpt med bibehållen avelsrätt i avel?

Jag undrar om jag köper en hanhund med bibehållen avelsrätt (3 parningar) får jag då själv använda hunden och para den också eller är det bara uppfödaren som får använda honom tills dess att deras 3 parningstilfällen är avklarade?

Kommentarer

  • Hej Lotta,

    Köpeavtal med bibehållen avelsrätt innebär att hunden säljs till halvt ordinarie pris. Resten av hundens värde erläggs genom att uppfödaren behåller avelsrätten, det vill säga rätten till tre valpkullar för en hanhund. Enligt detta avtal innehar du som köpare äganderätten till hunden, medan säljaren/uppfödaren innehar avelsrätten. Detta betyder att det endast är uppfödaren som har rätt att använda hunden i avel fram till dess att avelsrätten utnyttjats eller till dess att hunden fyllt fem år, därefter övergår avelsrätten till dig och det är då fritt fram för dig att använda hanhunden i avel.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.