Kan en hund som är såld med bibehållen avelsrätt omplaceras under avtalets löptid?

Hej,
om en tik som är såld till halva priset och där uppfödaren har bibehållen avelsrätt omplaceras, är det då så "enkelt" att avelsrätten följer med tiken?
(Tiken har c-höfter och kan ej användas i avel)

Kommentarer

  • Hej Niklas

    Villkoren framgår på avtalets baksida. En hund såld på bibehållen avelsrätt får inte omplaceras. Antingen ska tiken tillbaka till uppfödaren eller så ska uppfödaren gå med på att lösa avelsrätten och först därefter, när tiken ägs med samtliga rättigheter av köparen, kan tiken omplaceras.
    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.