Vilken summa vid återköp enligt köpeavtal med bibehållen avelsrätt?

Hejsan
Jag har en tik från en uppfödare med bibehållen avelsrätt. Jag har fått ändrad livssituation så jag har sagt till uppfödaren att jag ej kan ha kvar tiken. Nu till min fråga. Jag har betalat halva hunden och hon är 16 mån. Har jag rätt till ersättning tillbaka för hunden?

Kommentarer

  • Hej Jessica,

    Återköp/Lösen av avelsrätt reglerar i punkt 8 på avtalets baksida. Då du inte kan ha hunden kvar ska säljaren inom 30 dagar från det att meddelandet givits, återköpa hunden till kontant erlagd köpeskilling, det vill säga 50 % av hundens värde. Om säljaren avstår från återköp äger du rätt att lösa avelsrättigheterna på hunden genom att betala resterande 50 % av hundens värde till säljaren.

    Önskar dig en trevlig dag!

    Med vänliga hälsningar,

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.