Bibehållen avelsrätt

Hej!
Jag har sålt en tik med bibehållen avelsrätt, nu vill fodervärden lämna tillbaka tiken. Pga ändrade familjeförhållanden. Min fråga är då, måste jag köpa tillbaka henne för den summan hon gav? Värdet var 14000:- och betalade 7000:- för henne. Kan inte tyda vad om står i avtalet.
Med vänlig hälsning, Anna

Kommentarer

  • Hej Anna!
    En hund som är såld med bibehållen avelsrätt ägs av köparen. Avtalet stipulerar att du återköper hunden till erlagd köpeskilling, dvs 7 000 kr, vilket framgår av avtalstexten på avtalets baksida. Om du inte vill återköpa hunden får köparen lösa avelsrättigheterna genom att erlägga full betalning, dvs resterande köpeskilling om 7 000 kr till dig. På avtalets baksida finns rutor för återköp respektive lösen av avelsrätt. Lycka till!

    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.