Betalning vid parning hanhund

Hej! Har en hanhund på helfoder o funderar på betalningen vid parning, i kontraktet står som brukligt att kenneln har rätt till ett visst antal parningar o jag antar till betalningen också.
Men nu till frågan: om kennel ägaren tipsar o godkänner en utomstående att komma och para med hanen vi har,går fortfarande betalningen till kenneln el???

Kommentarer

  • Hej,

    Fodervärdsavtalet innebär att uppfödaren bibehåller avelsrätten för det antal kullar som avtalet anger, det avser de första x antalet kullar efter överlåtelsen. Det är uppfödarens ansvar att i samband med avel hämta och lämna hanhunden hos fodervärden innan och efter parning. Ni som fodervärdar har alltså enligt avtalet ingen skyldighet att ta emot tikar för parning i ert hem.

    Vänliga hälsningar
  • Tack för svaret men jag frågade om betalningen när en utomstående kommer med tik,inte uppfödarens utan en tik från annan kennel som uppfödaren känner el sammarbetar med
  • Hej igen,

    Jag förstod det. Uppfödaren får avseende hanhund använda sina parningar på andra tikar än sina egna, så samma gäller. Uppfödaren får i det läget hämta hanen och tikägaren får komma till uppfödaren.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.