Hund med bara en testikel i pungen (kryptorchid)

Nu har jag fått min hane diskvalificerad av domaren för att han bara kände en testikel. Detta trots försäkran från uppfödare och veterinär att det nog kommer såsmåningom. Jag känner mig djupt sårad och lurad eftersom jag hade tänkt använda honom i avel. Finns det något jag kan göra? operation? Återköp eller kompensation. Uppfödaren har tecknat en doldafelförsäkring.

Kommentarer

  • Hej Christina,

    Tack för din fråga!

    Enligt Svenska Kennelklubbens köpeavtal säljs hundar huvudsakligen för sällskapsändamål. Säljaren ansvarar inte, om inte annat avtalats, för hundens exteriöra utveckling eller för exteriöra avvikelser hos hunden i den mån utvecklingen eller avvikelsen inte påverkar hundens hälsa eller funktion som sällskapshund. Endast det faktum att hunden är kryptorchid, det vill säga inte har båda testiklarna nere i pungen, påverkar inte hundens funktion eller hälsa som sällskapshund. Det föreligger således ingen juridisk skyldighet för säljaren att erbjuda dig ekonomisk kompensation, det vill säga ett prisavdrag, eller att köpa tillbaka hunden till följd av att hunden är kryptorchid. En eventuell operation får du bekosta själv.

    Önskar dig en trevlig dag!

    Med vänliga hälsningar,

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.