Villkor om framtida upplåtelse av avelsrätt till tik i köpeavtal

Hej
Om jag köper en valp till fullt pris, kan då uppfödaren skriva till i avtalet att denne ev köper in sig på en kull valpar om tiken blir fin nog?

Kommentarer

  • Hej Liselotte,

    Detta får inte vara formulerat som ett krav från uppfödarens/säljarens sida men däremot ett (eventuellt) önskemål från säljarens sida och således en möjlighet för dig som köpare att i framtiden låna ut tiken till uppfödaren.

    Köpeavtalet i sig innebär nämligen att äganderätten till hunden övergår till dig (köparen) utan inskränkningar. Det är inte tillåtet att skriva in klausuler om att uppfödaren behåller avels-,tävlings-eller utställningsrättigheter för hunden eftersom det inskränker köparens fulla äganderätt. När valpen är såld är det enbart den nya ägaren som har rätt att bestämma över den.

    Önskar dig en trevlig kväll!

    Med vänliga hälsningar,

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.