Avsaknad av testiklar, rimlig kompensation?

Hej!
Vi är i färd med att köpa en dvärgpudel, men nu kan inte uppfödaren hitta hans testiklar. Han ska vetrinärbesiktas  på fredag, men vad är rimligt att uppfödaren drar av i pengar om inte veterinären hittar dem heller?
Vi betalar 20 000kr för honom.
Vi har hört  med vår vetrinärklinik att det skulle kosta 5-6 000 kr att kastrera honom.

Kommentarer

  • Hej Annica!

    Eftersom man köper en hund för sällskapsändamål enligt SKK:s köpeavtal så föreligger inte någon juridisk skyldighet för säljaren att göra ett prisavdrag om det vid veterinärbesiktningen skulle visa sig att hunden är kryptorchid. Testiklarnas officiella status kan fastställas först vid 6 månaders ålder. Att hunden är kryptorchid påverkar inte hundens funktion som sällskapshund.

    Med detta sagt är givetvis säljaren fri att erbjuda er ett prisavdrag, men detta är som sagt ingen skyldighet och heller ingenting som SKK utfärdar någon särskild rekommendation kring.

    Lycka till med hundköpet!

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.