Avelsrätt på tik

Hej,

Jag har en tik på bibehållen avelsrätt, en kull. Får jag som uppfödare leasa ut denna tik för en kull till en annan uppfödare eller är det enbart jag som får nyttja den kullen på tiken?

Tack på förhand.

Med vänlig hälsning Susanne

Kommentarer

  • Hej Susanne,

    Tack för din fråga!

    Avtalet är en personlig förbindelse mellan dig och köparen.Det stadgas på avtalet att säljaren förbinder sig att inte överlåta sina rättigheter enligt detta avtal på annan än köparen. Det är således endast du som har rätt till en kull på tiken, och tiken kan inte leasas ut till annan än köparen under avtalstiden.

    Önskar dig en trevlig helg!

    Med vänliga hälsningar, Mikaela

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.