Avelsdata, registrering av dödsorsak

Hej.
Många hundar anmäles aldrig som döda i avelsdata. Detta tyder på att många privatpersoner inte känner till den tjänsten.
Däremot kontaktas ofta uppfödaren när hunden går bort. Han får ofta också veta orsaken.
I arbetet i att ta fram sundare hundar behövs information. Om då uppfödaren anmäler till kennelklubben dödsorsak, ålder kunde man hitta ärftliga fel och sjukdomar.
Informationen behöver inte vara offentlig, men ni på SKK ska ha tillgång till databasen och kunna sätta avelsstopp/krav på röntgen m.m.

Kommentarer

  • Hej Robert.

    Den enda dödsfallsregistrering som finns idag är om ägaren meddelar att hunden är avliden. Då registreras det så att det syns på SKK Hunddata och SKK Avelsdata. Däremot finns det i dagsläget ingen registrering av specifik dödsorsak.
    En del rasklubbar för egna register där det även framgår dödsorsak.

    När det gäller krav på olika hälsoundersökningar som t ex röntgen, ögonlysning, patellaundersökning, DNA tester, etc så är det rasklubben som inkommer med en önskan om hälsoprogram till SKKs Avelskommitté. Som ser över om det finns behov för ett hälsoprogram och på vilken nivå.

    Gällande att sätta avelsspärr på en hund så är det bara hundägaren som kan göra det i dagsläget.

Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.