Importerad hund, vad krävs för avel

Hej
Har en renrasig liten valp (Biewer terrier) som köptes utomlands. Han tillhörde i kennel club i Litauen. Jag har inte registrerat honom fortfarande här i Skk. Vad krävs om man vill avla i framtiden. Måste man gå på utställningar för att kunna avla sen. Vad skulle man göra först?

Mvh Ramune

Kommentarer

  • Hej Ramune,

    För att kunna använda hunden i avel eller gå på utställningar behöver du registrera in hunden i Svenska Kennelklubben. Och för att göra detta behöver du skicka in hundens exportstamtavla i original tillsammans med en registreringsansökan för importerad hund. Exportstamtavlan vara utfärdad på den person som ansöker om att omregistrera hunden i Svenska kennelklubben.

    När det gäller uppfödning och avel så kan du läsa mer på dessa sidor hur det går till. Här finner du även regler för vad som krävs för just din ras när det gäller att registrera avkommor, om du skulle använda din hund i avel.

    Ett annat tips är att kontakta andra uppfödare för att få mer kunskap och råd.

    Lycka till!

    Veronica Medlemsservice
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.