Avel på importerad HD-fri tik där mormodern har ett C

Hej!
Vad gäller vid avel med en importerad tik som har fria höfter men där tikens mamma har ett C på en höft? Den parningen hade ju inte varit tillåten i Sverige men är det utomlands. Skulle en parning med fria föräldrar vara oregistrerbar bara för att en mormoder har ett C?

Med Vänlig Hälsning,

Stefan

Kommentarer

  • Hej Stefan,
    För att registrera en importerad hund krävs ingen HD status för hundens föräldradjur vilket innebär att SKK har inte information om HD status på föräldradjuren.

    Om det däremot är en ras som är anslutit sig till texten att det ej är förenligt med SKKs Grundregler att i avel använda sig av individ som är behäftad med höftledsdysplasi och någon av hundens föräldradjur är röntgad i Sverige med ett C kan valparna inte registreras.

    Hoppas att du fick svar på din fråga Stefan.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.