Avbryta köp

Kan köparen, eller säljaren, när som helst avbryta köpet?

Svenska Kennelklubben

Kommentarer

  • En köpare kan när som helst välja att avbryta köpet av en hund, oavsett om köparen skrivit under köpeavtalet och betalat en handpenning, max 15 % av köpeskillingen. Som säljare har du då möjlighet att behålla den del av handpenningen som behövs för att täcka eventuella extra kostnader, exempelvis för valpbesiktning, ny annonsering etc. Om parterna har kommit överens om att handpenningen är förverkad vid avbeställning, se 41 § KKL och punkt 2 på baksidan av köpeavtalet, får säljaren behålla hela handpenningen. En sådan överenskommelse ska skriftligen framgå av köpeavtalet.

    Som säljare kan du inte avbryta ett ingånget köpeavtal utan att även bryta mot SKKs grundregler. Det är därför viktigt att du som säljare inte lovar någonting innan du säkert känner att du vill sälja hunden till just den köparen. Av den anledningen avråder SKK från att ta handpenning och skriva köpeavtal tidigt. Det är bättre att förbehållslöst låta köpare komma och titta och gärna träffas flera gånger så att det känns bra för båda parter.

    Observera att en överenskommelse om att handpenningen är förverkad vid avbeställning enbart gäller vid leverans av en felfri vara. Om hunden får ett påpekande vid besiktningen, eller om felet på annat sätt visar sig före leverans och köparen på grund av detta inte längre vill genomföra köpet ska detta ses som en hävning av köpet och inte en avbeställning. Handpenningen ska då återlämnas i sin helhet.

    Svenska Kennelklubben

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.