Återlämning av hund som sålts till minderårig.

Undrar vad gäller när en kennel sålt valp till min syster som är minderårig? Hur går ett återköp till, kan de neka?Vilka skyldigheter  och rättigheter har mina föräldrar att häva köpet? Är det bara att lämna tillbaka & få pengar tillbaka eller måste hunden vetrinärsbesiktas etc som vid en försäljning?

Kommentarer

  • Hej Madde

    Det framgår inte av frågan hur gammal din syster är. 9 kapitlet i föräldrabalken (SFS 1949:38) stadgar i 1 § att den som är under arton år (underårig) är omyndig och inte får råda över sin egendom eller åta sig förbindelser annat än vad som ska gälla på grund av lag eller villkor vid förvärv genom gåva/testamente/försäkring etc. Däremot framgår vidare i 3 § att underårig själv råder över vad hen genom eget arbete förvärvat efter det att hen fyllt sexton år, detsamma gäller avkastningen av sådan egendom och vad som trätt i egendomens ställe.

    Det betyder att om din syster har betalat hunden med pengar hon själv har arbetat ihop kan köpet vara giltigt gentemot säljaren, dock tror jag att man kan vinna framgång ändå eftersom en hund inte är vilken vara som helst utan den kräver veterinärvård, omsorg, mat, försäkring, utbildning etc. så även om din syster köpt hunden för egna pengar bör dina föräldrar kunna få avtalet hävt på grund av att samtycke till köpet saknas.

    Det framgår då i 7 § att avtal som underårig ingått utan erforderligt samtycke inte ska vara gällande och då ska envar återfå vad hen mottagit och utgivit. Dvs hunden ska lämnas åter mot att köpeskillingen återfås.

    Det finns ingen skyldighet för din syster att veterinärbesikta hunden utan uppfödaren får ta kostnaden för besiktningen vid försäljningen av hunden, såvida inte din syster ingått avtalet genom falska uppgifter om sin behörighet och därmed vilselett säljaren om sin ålder. Då kan hon bli skyldig att ersätta säljaren för de kostnader säljaren haft för att fullgöra köpet/försäljningen, andra stycket samma paragraf.
    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.