Krav eller önskemål om att få köpa tillbaka valpen/hunden

Kan jag skriva att jag som uppfödare ska ha rätt att köpa tillbaka valpen/hunden om den ska omplaceras?

Svenska Kennelklubben

Kommentarer

  • Du kan skriva att du önskar att bli erbjuden att få köpa tillbaka valpen/hunden om den ska omplaceras. Om du däremot skriver in villkor som innebär att köparen inte får sälja vidare, avliva eller lämna bort sin hund innebär det en inskränkning i köparens äganderätt. Den typen av villkor utgör sådana avsteg från grundreglernas krav på avtalets innehåll att de anses utgöra brott mot SKKs regelverk. Detsamma gäller inskrivna krav på att köparen ska röntga, mentalbeskriva hunden mm.

    Svenska Kennelklubben

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.