Återköp och handpenning

Hej!
Jag ska göra ett återköp på en hund som jag fött upp i min kennel.
Han är 10 månader, och jag vet att jag ska, enligt rekommendationer från SKK, betala 40% av vad han kostade. Men handpenningen, är den förbrukad, och vad innebär det isåfall? Ska jag dra av handpenningen från ursprungspriset, och köpa tillbaka hunden för 40% på återstående belopp? Det var inget fel på hunden, så det är ingen reklamation, utan det funkar bara inte i deras liv.

Kommentarer

  • Hej,

    Rekommendationen avser hela köpeskillingen inklusive handpenning. Om köparen exempelvis betalat 2 000 i handpenning och 13 000 vid leverans ska återbetalningen vara 40 % av 15 000, alltså 6 000 kronor.
  • Ok..nu blev det för sent, har redan hunnit genomföra köpet, och jag tolkade det som om handpenningen var förverkad. Gick in på konsumetköplagen och läste också.
  • Hej,

    Texten om att handpenningen är förverkad gäller om köpet inte blir av, då får man som säljare behålla handpenningen om man upprättat avtal när man tagit emot densamma.

    Vad avser återköp så är rekommendationerna just rekommendationer, har ni kommit överens om ett annat pris är det inga problem, så länge ni varit överens.
  • Jeg har betalt håndpenge 10% af købs prisen for en lille hvalp. D 25-2-2020. Jeg betaler også for rabies vaccination. Jeg bor i Danmark.
    Hvalpen er født d 15-12 2019
    Nu har vi d 28-4-2020 og jeg har endnu ikke fået min hvalp. Sælger siger at hvalpen er for lille til rabies. Derfor vil hun ikke vaccinere ham. Hun siger han skal tage lidt på hver gang, Dette siger hun helt tilbage fra Febuar
    Kan jeg betale rest beløbet til hende og kræve at få hvalpen udleveret til mig. Jeg har familie i Sverige jeg kan bo hos til hvalpen kan få sin rabies vacc
    Jeg vil ikke have mine håndpenge tilbage. Jeg vil heller ikke have en anden hvalp. Jeg ønsker kun at få min lille dreng. hvordan er reglerne. Kan jeg køre op til hende og betale rest beløbet og få min hvalp. Eller hvad skal jeg gøre for at få ham. Kan hun tvinge mig til at få en anden hvalp eller få håndpenge tilbage.

  • Tack för din fråga.

    Vi kollar upp detta och återkommer till dig inom kort!

    Vänliga hälsningar,

    Vänligen
    Anna Medlemsservice

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.